פורים בא • כמה תעלה לכם מגילה?

    שמואל וייס No Comments on פורים בא • כמה תעלה לכם מגילה?
    9:55
    17.05.24
    הגאון הרב אברהם יוסף No Comments on הרב אברהם יוסף מתקן: כך פותחים יהודים בשיחה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    למי עוד קונים מגילות כמתנה, חוץ מחתנים? מהן הדרישות בכתיבת מגילה, ואיזו טעות נפוצה בקרב הציבור, על כתיבת מגילות אסתר.

    אחת ממצוות היום בימי הפורים, היא מצוות קריאת המגילה, רבים וטובים, נוהגים להצטייד במגילה כשרה ומהודרת משלהם. חתנים שימי הפורים חלים בתקופת האירוסין שלהם, זוכים לקבל מגילת אסתר כמתנה מחותניהם, אז מה אתם מחפשים במגילה, מהו המחיר המקובל בשוק הסת"ם לדרוש עבור מגילה ועל פי מה הוא נקבע – יצאנו לבדוק.

    בניגוד לתפיסה המקובלת, כי רק סופרי סת"ם מתחילים, עוסקים בכתיבת מגילות, מתברר כי רבים מסופרי הסת"ם הוותיקים ממשיכים לעסוק בכתיבת מגילות אסתר, במשך שנים ארוכות. כאשר ההספק השנתי של סופר סת"ם, יכול לנוע בממוצע, על כתיבת כ-15 מגילות בשנה. בשיחה עם אחד מסופרי הסת"ם המובילים, הוא מבהיר לנו את מקור התפיסה השגויה – היות וכל סופר סת"ם מתחיל, מעדיף לכתוב רק מגילות אסתר, כי אין בה שמות, ולכן הם מעדיפים להתאמן על כתיבת מגילות. אולם, רבים מהם ממשיכים לעסוק בכתיבת מגילות לאורך שנים רבות.

    לעומת הדרישה המוקפדת בתפילין שהסופר יהיה ירא שמים, במגילת אסתר דרישות הקונים מתמקדות בעיקר בטיב הקלף ואיכותו. בכתב יפה ומהודר, חלק מההידור בכתב עצמו, הוא שמרבית העמודות במגילה יפתחו במילה המלך, הידור שכיום אם התפתחות הטכנולוגיה, כבר הפך לנורמה ודרישה בסיסית בכל כתיבת מגילה.

    הרכיב הנוסף בשיקולי הקנייה, הוא כמובן מחיר המגילה. כאשר המחיר הזול ביותר למגילה נע סביב ה600$ ומטפס למעלה מ1,000$ למגילה. מגילה מעוטרת בציורים ועיטורים מיוחדים, יכולה לנוע סביב ה5,000$ ואף יותר, וישנם סופרים ואמנים במתמחים בכך במיוחד. ואם חשבנו שמגילות אסתר אנשים קונים לעצמם וכמתנה לחתניהם, מפתיעים אותנו בשוק הסת"ם בטרנד החדש, אברכים שקונים להורים שלהם, מגילת אסתר כשרה ומהודרת.

    גם כיום לאחר המשבר הכלכלי ב2009, שהוביל לירידה דרסטית בהיקפי יצוא מוצרי סת"ם לחו"ל, עדיין שוק הסת"ם הישראלי, מרביתו הגדול מיועד ליצוא, כך שקשה לאמוד את כמות המגילות המיוצרות בישראל בשנה.

    לקניית המגילה, נלווית ע"פ רוב קנייה נוספת של נרתיק או בית למגילה, כאשר נרתיק פשוט או מקטיפה, עלותו מסתכמת בכמה עשרות ₪ בלבד, נרתיק מהודר יותר מעור, דמוי עור או מעץ משובח עלותו נעה בין 150 ₪ ל – 400 ₪. לעומתם בתי מגילה העשויים מכסף טהור, מסתכמים באלפי ש"ח.



    0 תגובות